пʼятницю, 30 березня 2018 р.

Культура споживання їжі. Етикет за столом


Тема уроку. Культура споживання їжі. Етикет за столом.                                                   
    Мета уроку:
·      сформувати в учнів поняття про етикет, дати знання про правила користування столовими приборами, а також культуру споживання страв, ознайомити з історією та традиціями споживання їжі.
·      розвивати асоціативне та логічне мислення, формувати практико-орієнтовану пізнавальну діяльність, розвивати навички культури споживання їжі, розвивати уміння концентрувати увагу, пізнавальний інтерес, пам'ять;
·      виховувати науково-матеріалістичний світогляд, а також загальну культуру учнів, ввічливість під час споживання їжі.
Обладнання, матеріали та наочність:  таблиця «Сервірування столу», схеми розставлення посуду, інструкційні картки «Складання серветок», ілюстрації посуду, інформаційні картки, ноутбук, посуд та столова білизна для сервіровки, паперові серветки.
Міжпредметні звязки:  історія, народознавство, основи здоров’я, трудове навчання.
Основні поняття:        сервірування столу, етикет.
Тип уроку:  урок засвоєння знань, умінь та навичок.
Структура уроку:
                                  I.     Організаційний момент.
                               II.      Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
                            III.      Вивчення нового матеріалу.
                            IV.       Практична робота І. Сервірування столу.
   Практична робота ІІ. Складання серветок.
                               V.      Закріплення нових знань та вмінь учнів.
                            VI.      Підсумки уроку.
                         VII.       Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель: Доброго здоровя, діти! Сьогодні урок я хочу розпочати таким віршем:
 Бажаю усім, щоб до кожного з вас
 Завітало натхнення сьогодні у клас.
 Збудило бажання здобути знання,
 Щоб потім в житті ви не йшли навмання.
 Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
 Самим научитись та інших навчати.
 Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
 І на уроці активними стали!
1. Перевірка наявності учнів.
2. Перевірка підготовленості до уроку.
3. Наявність робочого одягу.
                                                                                                                                                                 ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.
 Метод «Асоціація на дошці».(слайд 2 )
Учитель.  Розпочну урок з такого прислів’я: «Якщо у вас є здоров’я, то у вас є все». Поясніть, будь ласка, як ви розумієте цей вислів?  Скажіть, які асоціації у вас викликає слово « здоровя»?
-          Здоров’я – найбільше багатство у світі.
-          Без  здоров’я нема щастя.
-          Здорова їжа це корисна їжа.
-          Добре вміла готувати, та не вміла подавати. 
(Учні читають прислів’я і стисло обговорюють їх значення)
Учитель.  Діти, я згодна з вашими поясненнями.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Харчування є основою існування людини, а  культура споживання їжі – однією з основних проблем людської культури.  Методи приготування та споживання їжі відтворюють культурний рівень народу. Основне завдання народного харчування - це збереження в їжі поживних речовин. Гарно і правильно сервірований стіл – гарант успіху.
Метод «Мозковий штурм» (слайд 3)
            - Як ви розумієте, якою має бути їжа?                                                                  
-  Як потрібно харчуватися, щоб залишатися здоровими?
-  За допомогою яких предметів вживають їжу?
Учитель. Робимо висновок:  їжа - це енергія людини, їжа - це потреба, їжа - це насолода. Правильне харчування – необхідна умова фізичного розвитку і працездатності людини. А гарний посуд і красиво оформлений стіл  налаштовують на отримання задоволення.
ІV.  Повідомлення теми уроку.
 «Культура споживання їжі. Етикет за столом».(слайд 4) - запис у зошит
Визначення завдань для учнів на урок.
Учні повинні знати:
-        види столової білизни;
-        види столових приборів;
-        правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час сервірування стола;
-        прийоми споживання різних видів їжі та напоїв           
-        про професію офіціанта.                                                               
Учні  повинні уміти:
-       розрізняти столові прибори
-       застосовувати прийоми використання виделки і ножа;
-       характеризувати призначення столових приборів
-       дотримуватися правил поводження за столом;
-       складати паперові серветки для сервірування столу
V.  Вивчення нового матеріалу.
1. З історії культури споживання їжі.
 Учитель. Існує такий вислів: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити».  (слайд 5)  Як ви його розумієте?
Так, їжа є основою життя людини.
У первісному суспільстві здобуття їжі було однією з головних турбот людини. Полювання, рибальство, пошуки та збір їстівних рослин і коріння певною мірою задовольняло потреби людини.
Українці у далекі часи вживали різну їжу, бо займались мисливством, землеробством, скотарством, рибальством.  М’ясо тварин, овочі, рослини — все споживали в сирому вигляді. Історія стародавнього суспільства свідчить про те, що людина поступово набувала певної культури та естетики споживання їжі.
З розвитком суспільства, з винаходом вогню почалися перші експерименти з продуктами харчування. Смажене або печене м’ясо виявилося смачнішим, ароматнішим. Під час археологічних розкопок знайдено хліб, випечений ще 6 тисяч років тому з перетертого зерна.
У всі часи серед рослинної їжі перше місце посідав хліб із житнього та пшеничного борошна. (слайд 7)
-          Які страви ще можна отримати з борошна? (галушки, млинці, налисники, вареники)
-          А яка страва найулюбленіша і найвідоміша серед українців? (вареники)
-          А на що схожі вареники за своєю формою? (на місяць)
Саме  через таку форму вареникам приписували в давнину магічні властивості. Вони є обов’язковою стравою на Святий вечір.
Популярними в українців були різні каші.
Які каші знаєте? (пшоняна, гречана, кукурудзяна)
Серед рідких страв поширені були борщ та юшка, а також капусняк, зелений борщ. (слайд 8)
З м’ясних продуктів використовували свинину і птицю, важливе місце у харчуванні посідала риба.
Для приготування солодких страв використовували мед, фрукти, мак, горіхи. (слайд 9)
Серед випічки – паски, шулики, пироги, пампушки, пиріжки.(слайд 10)
Протягом віків люди накопичували знання про способи приготування різних страв. Так і виникла наука про мистецтво приготування їжі – кулінарія. (слайд 11)
Історичні джерела доводять, що людське суспільство завжди вирізнялося прагненням до культури споживання, естетики, а не примітивного культу їжі.
Розвивалися не лише способи приготування їжі, а й способи її подачі до столу.
Спочатку використовували як посуд кістки тварин і каміння, а замість серветок — листя дерев та шкіру тварин.
Згодом посуд почали виготовляти з різних матеріалів: металу, порцеляни, скла тощо.
Учні вашого класу підготували цікаві повідомлення,  тож, давайте їх послухаємо!
-          (повідомлення про посуд)
Учитель.
Відомий учений  І.Павлов вважав, що «нормальна й корисна їжа – це їжа з апетитом, їжа з задоволенням». Це означає, що їжа має бути не тільки смачною і різноманітною, але й красиво оформленою перед подаванням на стіл. Готують їжу у приміщенні, яке називають….(кухня)
Так, кухня. А в якому приміщенні споживають їжу? (їдальня)
В сучасних квартирах кухню часто поєднують з місцем, де споживають їжу. Красиво накритий стіл створює чудовий настрій та гарний апетит, що сприяє засвоєнню їжі. Існують певні правила поведінки за столом під час вживання їжі. Сукупність цих правил називають столовим етикетом. (слайд 12)
Столовий етикет включає сервірування столу, культуру поведінки за столом, вміння користування посудом, столовими приборами. (слайд 13)
Гарно й правильно накритий (сервірований) стіл створює чудовий настрій, а смачно приготовлена і красиво оформлена їжа збуджує апетит.
·      Без чого не можна сервірувати стіл? (без посуду)
2. Види посуду.
На кухні знаходиться багато посуду та інвентарю для приготування різних страв.
Посуд поділяють на столовий та кухонний.(слайд 14)
Кухонний – це посуд який використовують для приготування страв (слайд 15)
Який кухонний посуд знаєте? (каструлі, казани, сковорідки, гусятниці, чайники, миски)
Столовий посуд – це посуд призначений для подавання та споживання їжі.(слайд 16)
Який столовий посуд знаєте? (тарілки, салатники, блюда, вази для фруктів, чашки, склянки, тортівниці)
Для сервірування святкового столу використовують набори посуду, які називають сервізи. Вони бувають столові, чайні, кавові.(слайд 17)
Столові прибори поділяють на основні і допоміжні.(слайд 18, 19)
Основні прибори призначені для індивідуального користування, ними їдять. (виделка, ніж, ложка)
Допоміжні прибори призначені для загального користування, їх використовують для перекладання їжі із загальних блюд в індивідуальні (кондитерські лопатки, ложка для салатів, щипці для кондитерських виробів, ніж для масла)
- Який столовий прибор (ніж, виделка, ложка) з’явився першим? (ніж) підручник ст. 199
Цікава інформація
1. Раніше столові прибори люди носили з собою. Ложку разом з ножем носили за халявою чобіт. Заможні люди мали для цього футляр.
2. Ніж спочатку був універсальним – його брали на війну, полювання. А потім з’явились овальні столові ножі з тупим кінцем леза.
3. Виделку до Росії привіз Петро І. Вона була спочатку з двома зубцями.
Робота з підручником ст.. 200

VІ. Практична робота. Ознайомлення з різними видами посуду та столовими приборами
Зміст завдання:
1.      Ознайомитися із видами посуду, інвентарю, столових приборів за допомогою ілюстрацій.
2.      Розглянути предмети посуду, інвентарю та столових приборів, наявних у кабінеті.
3.      Вивчити їх назви та призначення.
4.      Розглянути картки-завдання із зображенням столового та кухонного посуду, столового інвентарю, столових приборів та розсортувати їх за видами.
5.      За результатами роботи заповнити таблицю у зошит (підручник с. 201).
Підсумок практичної роботи.

3. Етикет за столом.
А  для того, щоб завжди виглядати пристойно, відчувати себе впевнено і спокійно у будь-якій обстановці, серед різних людей, необхідно знати основні правила столового етикету.   
 Він включає в себе:
·     правила сервірування стола,
·     культуру поведінки за столом,
·     користування посудом і столовими приборами,
·     ведення застільної бесіди,
·     проголошення тостів тощо.
Перегляд відеоролика «Правила поведінки за столом» (з мультфільму) (слайд 3)

Завдання для обговорення:
Чи дотримуються герої етикету за столом? Допоможіть їм пригадати їх.

Правила поведінки за столом: (слайд 4)
Ніколи не забивайте їжею рот.
1)      Не розмовляйте під час пережовування їжі.
2)      Жуйте  їжу із закритим ротом.
3)      Не розмовляйте під час пережовування їжі.
4)      Пийте тільки тоді, коли в роті вже не має їжі.
5)      Під час споживання їжі не читайте.
6)      Не сидіть боком до столу, не кладіть ногу на ногу – це некрасиво та неввічливо.
7)      Закінчивши  їсти – брудні ніж і вилку не кладіть на стіл.

Правила користування столовими приборами.(слайд 5
  1. Виделку прийнято тримати у лівій руці, а ніж – у правій. Прибори слід тримати так, як показано на малюнку .
  2. Якщо потрібно тимчасово припинити вживання їжі, то ніж кладуть на тарілку ручкою вправо, а виделку – ручкою вліво.
  3. Закінчивши їсти, кладуть на тарілку поруч ніж та виделку ручками вправо. Це означає, що тарілку можна прибрати.
3. Рольова гра «Сьогодні я – офіціант» (додаток № 3).
На підприємствах громадського харчування – у кафе, барах, ресторанах – роботу з сервірування столу та подавання страв виконують офіціанти. (слайд 6)
Офіціанти мають бути ввічливими, уважними, спостережливими, мати охайний вигляд та професійні навички.
Робота офіціанта включає такі обов’язки:
·         підготовка робочого місця й утримання його у відповідному стані;
·         уміння підтримувати гарні стосунки з відвідувачами закладів і колегами по роботі;
·         надання допомоги відвідувачам закладу при виборі страв і напоїв, уміння давати відповідні рекомендації;
·         приймання замовлень та його запис;
·         подача замовлення та прибирання стола.
Перегляд відеоролика «Етикет – сервіруємо стіл».(слайд 7)

Існує декілька варіантів сервірування столу: Сервірування до чаю, до обіду, святковий стіл, стіл-фуршет, стіл-бенкет, до сніданку. (слайд 9)
До кожного з цих сервірувань є свої вимоги, але:
Для сервірування необхідно знати порядок подавання страв:
·                     Холодні закуски
·                     Гарячі закуски
·                     Перші страви
·                     Другі страви
·                     Десерт
На столах у вас є картки з зображенням різного посуду. Користуючись інструкційною карткою, підручником, презентацією та таблицею виконайте сервірування столу до сніданку. (слайд 10, 11)
Спробуйте себе в ролі офіціанта. На столах у вас є картки з зображенням різного посуду. Користуючись інструкційною карткою, підручником, презентацією та таблицею виконайте сервірування столу до сніданку.

4.      Столові серветки
До столової білизни відносять скатертини, рушники, серветки. Одним із важливих предметів сервірування столу є столові серветки. Вони мають бути чистими, накрохмаленими, відпрасованими. Виготовляють їх з натуральної бавовняної або лляної тканини. Забороняється використовувати ткані серветки повторно без прання.
Також серветки можуть бути паперовими.. Серветки використовують для захисту одягу від забруднення, для витирання рук та губ, а також служити прикрасою святкового столу.
Практична робота. Складання серветки.
VІІ. Формування умінь та навичок.  Практична робота. Тренувальні вправи на складання серветок різними способами
1.       Поточний інструктаж.
-        Організація робочого місця.
-        Повторення правил безпечної праці під час виконання ручних робіт в кулінарії.
-        Дотримання санітарно-гігієнічних вимог під час виконання завдань практичної роботи.
-        Використання інструкційних карт для виконання практичної роботи
2.      Самостійне виконання завдань практичної роботи.
3.      Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
4.      Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.
5.      Підбиття підсумків практичної роботи:
      - демонстрація кращих робіт;
       - аналіз недоліків у роботі та шляхи їх усунення;
        - оцінювання результатів практичної роботи.
VІІІ. Підсумок уроку.
Виправити речення (слайд 12)
1.      Перед тим, як сісти за стіл, слід вимити ноги.
2.      Під час вживання їжі можна плямкати, сьорбати, голосно жувати.
3.      За столом наспівують, насвистують, під час їжі читають, граються столовими приборами, серветкою.
4.      Виделку тримають у правій руці, а ніж -у лівій.
5.      За столом сидіти, склавши ногу за ногу.
6.      Розмішувати цукор ложками у чайних чашках треба, щоб усі чули.

ІХ.  Рефлексія. Метод «Мікрофон».(слайд 13)
-          Що нового дізналися  на уроці?
-          Чого навчились? Яку роботу виконали на уроці?
-          Що корисне з уроку кожен з вас донесе членам своєї родини?
-          Де можна використати набуті знання та навички?                                   
Х. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.
ХІ. Завдання додому.
-          Опрацювати тему підручника «Культура споживання їжі.  Етикет за столом».
-          Користуючись Інтернетом, підготувати усне повідомлення: «Традиції споживання їжі різних народів».
ХІІ. Прибирання робочого місця.
Сервірування столу



Додаток №2.

Правила поводження за столом під час їжі.
- Ніколи не забивайте їжею рот.
- Не розмовляйте під час пережовування їжі.
- Жуйте  їжу із закритим ротом.
- Не розмовляйте під час пережовування їжі.
- Пийте тільки тоді, коли в роті вже не має їжі.
- Під час споживання їжі не читайте.
- Не сидіть боком до столу, не кладіть ногу на ногу – це некрасиво та неввічливо.
- Закінчивши  їсти – брудні ніж і вилку не кладіть на стіл.

 Рольова гра «Сьогодні я офіціант»






                                                                                       Додаток № 4.

Способи складання серветок







 Додаток №5.

 Способи складання та оформлення серветок
для святкового стола













 Додаток №6.

Правила тримання столових приборів.


Додаток №7.



  
Правила користування столовими приборами.
Додаток №8. 
Класична сервіровка столу для чаювання.
    Розпочніть у своєму домі традицію особливого сімейного чаювання. Вся сім’я збирається за столом. На крохмальній скатертині чекають чашки, варення, лимон, підіймається терпкий аромат чаю… Добра  затишна сімейна атмосфера.
   ** В центрі столу розташуйте чайник для заварки, цукорницю, молочник. Поряд із ними – вази з варенням та цукерками, сухарниці з печивом, коло них – тарілочки з лимоном.
   ** Поставте десертні тарілки, з правої сторони положіть ножі, виделки та ложки
   ** Чайні чашки поставте на блюдця, ручки чашок поверніть праворуч.
   ** Ліворуч поставте розетку для варення та покладіть ще одну чайну ложку.

Немає коментарів:

Дописати коментар